Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Status Bumiputera Dicabar

Manoharan tuntut bukan melayu diberi status bumiputera
08/07/2009 1:32pm

SHAH ALAM 8 Julai - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M. Manoharan menuntut kerajaan supaya memberikan taraf bumiputera kepada bukan Melayu di negara ini.
Tuntutan itu dibuat kerana beliau mendakwa kaum bukan Melayu seolah-olah diasingkan sebagai warga negara termasuk hak-hak mereka dalam perkara tertentu.

Malah, tuntutan itu katanya akan merealisasikan konsep '1Malaysia' yang dibawa oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Saya minta Perdana Menteri memberikan status bumiputera kepada kaum bukan Melayu yang lahir selepas 31 Ogos 1957.

"Dengan memberikan status yang sama seperti orang Melayu, ia dilihat dapat mewujudkan kesamarataan hak dan keadilan di kalangan rakyat di negara ini," katanya ketika selepas sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini. - Bernama


Senang-senang jer ko nak hak bumiputera diberikan sama rata kepada bukan Melayu. Ini tanah Melayu. So Melayu ada hak untuk mempertahankan tanahair sendiri. Kalau bagi semua hak kesamarataan pada bukan Melayu, apa yang tinggal untuk orang Melayu. Tanah rezab orang Melayu pun nanti habis dapat pada orang bukan Melayu. Aku tak setuju perkara ini. Diharap jangan layan permintaan adun nie. Selepas PM merasmikan Konsep 1Malaysia, maka kedengaranlah suara-suara sumbang yang mahu semua orang mendapat keistimewaan sebagaimana orang Melayu dapat tak kira dari parti mana orang itu bersuara.

Orang Melayu pun satu, hak keistimewaan dihakis sikit demi sikit pun masih lagi di takuk lama. Remaja Melayu hilang arah tuju. Persaingan remaja Melayu cukup lemah di kalangan bukan Melayu. Disumbatnya jiwa dan minda dengan hiburan terlampau, dadah, seks, dan sebagainya. Oleh itu matilah hati-hati mereka untuk melihat keadaan masyarakat Melayu sendiri yang terumbang-ambing dalam kehidupan seharian.
Tolonglah para umara'.Jangan biarkan perkara ini terjadi.

No comments:

Post a Comment