Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Berjalan Sendiri

Aku memecut kereta bagaikan Felippe Massa : ikon Formula One mengejar masa saringan. Tak dapat aku bayangkan kalau terjadi apa-apa pada kami. Yang aku mahu ialah cepat sampai ke hospital. Maka dengan rasa darurat aku meredah beberapa lampu traffic light yang merah di sepanjang laluan ke hospital. Mujurlah tak banyak kereta yang berada di jalan raya pada ketika itu. Dan juga mujurlah anak ini lahir pada dinihari. Bayangkan kalau ia mahu keluar waktu tengahari. Memang akan jadi kelam kabut di mana jalan raya memang sesak waktu itu. Alhamdulillah, Allah beri kemudahan.

Aku terus parking depan pintu masuk hospital. Isteri aku terus keluar dan menuju ke kaunter ruang kecemasan. Bayangkan, walaupun dah hampir waktu bersalin, dia masih boleh berjalan sendiri tanpa bantuan kerusi roda. Aku masih di kereta. Mencari-cari selipar Ulfah dalam kegelapan. Baru aku teringat aku terlupa ambil selipar anak ini. Aduh, masalah betul. Tiba-tiba Ulfah terjaga.

"Ayah, kita kat mana ni" dia bertanya.
"Kita kat Hospital Pantai sayang. Umi dah nak bersalin. Kejap lagi Ulfah akan dapat adik" aku berkata penuh semangat padanya.
"Yeye, kejap lagi Ulfah dapat adik, yeye" dia kelihatan riang dan mengantuk terus hilang darinya.

Aku terus mendukung Ulfah. Isteri aku dah dibawa dengan kerusi roda terus ke bilik persalinan. Aku terus menuju ke sana. Dr. Alias telah dihubungi oleh jururawat bertugas. Sepantas kilat dia dah terpancul di bilik persalinan. Laju benar dia muncul padahal dia berada di rumah ketika itu. Sebagaimana dia appear dengan laju, sepantas itu juga dia mengarahkan pelbagai persediaan dilakukan untuk menyambut kelahiran bayi. Isteri aku mulai risau. Takut dan sakit terus berbaur dalam benaknya. Dia mengambil tempat. Aku dibenarkan masuk untuk melihat proses kelahiran. Bagi aku inilah peluang untuk melihat sendiri anak kedua lahir sebab kelahiran pertama sebelum ini aku tak berpeluang.

No comments:

Post a Comment