Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


AidilAdha Menjelma Lagi

AidilAdha menyingkap tabir fajar pagi Jumaat 27 Nov 09 bersamaan 10 Zulhijjah 1430M yang membawa rahmat ke seluruh alam. Pagi yang penuh berkat diserikan lagi dengan laungan tasbih, takbir dan tahmid memuji Allah Yang Maha Agung, Tuhan Semesta Alam. Seawal 8.30 pagi umat Islam kawasan Govanhill telah meredah kesejukan udara untuk menunaikan solat sunat AidilAdha. Penuh di kawasan masjid dengan kereta dan orang ramai berpusu-pusu mengunjungi masjid-masjid sekitar kawasan ini seperti Masjid Al-Farok, Masjid Khazra, dan Masjid Madani.

Aku tak sempat untuk solat sesi pagi tu dan mengambil keputusan untuk hadir solat pada sesi kedua iaitu pada pukul 10 pagi. Menurut kawan-kawan, sesi pagi khutbah AidilAdha dibacakan dalam bahasa Urdu manakala sesi kedua pada pukul 10 pagi nanti dalam Bahasa Inggeris. So daripada menganga dengar bahasa Urdu yang aku memang tak faham langsung, baik aku dengar khutbah Bahasa Inggeris. At least faham apa isi kandungan khutbah tersebut.

Selesai solat sesi kedua, aku balik rumah dan bawa family ke rumah Kak As sebab ada jamuan raya. So layan je la. Lagipun malas nak masak. Juadah nasi himpit, ayam goreng, rendang ayam, nasi lemak dll. Makan free la kat rumah dorang. Lepas makan di rumah mereka, kami berkunjung pulak ke rumah Hairul Yani. Makan lagi. Kali nie meehoon goreng dan ayam. Kami stay rumah dorang sampai pukul 4 petang. Kat luar dah mulai gelap.

Aku tak tau nak sebut macamana. Pukul 4 petang atau pukul 4 malam sebab pukul 4 dah gelap dan waktu maghrib masuk pukul 4.09 minit. On the way balik singgah Farmfood beli Oreo dan empat keping biskut Pakistan. Tak best langsung biskut tu. Bau macam hampeh. Niza makan sikit pastu bagi aku rasa. Kami makan separuh jer biskut tu. Tinggal separuh dan ada lagi 3 keping yang tak termakan.

Pastu kami singgah Super Drug dan Niza beli Olive Oil, dan ubat batuk. Singgah LiDL pulak beli spagetti, timun, Coco Moon dll. Aku lupa dah apa yang dibeli tapi banyak la jugak. Sampai rumah solat maghrib seterusnya solat Isyak berjemaah pada pukul 6 malam.

No comments:

Post a Comment