Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Glasgow International Airport

Flashback
Perjalanan dari Dubai ke Glasgow dipenuhi dengan manusia yang berkulit putih. Hanya kami jer yang berwarna kurang putih. Memang penat duduk dalam flight walaupun agak selesa dan ada tv kat depan mata. Macam-macam dugaan semasa dalam penerbangan. Pramugari yang tak mahu angkat tray lepas makan, Arif muntah, Ulfah berak dan yang paling worse ialah Arif menangis tak berhenti semasa nak landing. Menjerit dan terus menjerit.

Orang lain tak hirau sangat Arif sebab masing-masing pun takut sebenarnya. Apa taknya, flight tu bergegar macam nak terhempas. Aku dah cuak. Di kalau apa-apa hal terjadi, aku berserah pada Allah jer. Daripaada 35000 kaki hinggalah nampak bumi Glasgow berdegup kuat jantung kami. Kat skrin tv dah nampak landasan untuk landing. Tapi pilot yang bawak flight tu macam main-main jer bawa flight tu. Dia macam sengaja nak takutkan semua orang. Tiba-tiba fokus landasan hilang. Landasan entah ke mana, flight pusing entah ke mana. Aku dah risau. Lepas tu nampak semula landasan tu. Lepas tu landasan dilindungi awan pulak. Semua orang senyap. Takde yang bercakap-cakap. Semuanya sepi.

Roda flight dibuka. Flight menghampiri landasan. Akhirnya Emirates 777 selamat mendarat di bumi Glasgow. Betapa leganya hati semua orang dan betapa bersyukurnya kami kerana tidak ada perkara buruk berlaku. Kalau cakap pada pilot tu yang jantung kami berdegup kencang...mesti pilot tu cakap...."Ala, small matter jer landing nie"...itu anggapan aku la. Daripada cakap mat salleh yang lain, rupanya sekejap nampak landasan sekejap hilang landasan itu rupanya pilot sedang cuba sedaya upaya mendaratkan flight dengan selamat kerana angin pada masa itu bertiup kencang. Ooooo...baru aku tahu. Aku ingat dia sengaja takutkan kami. Bawa flight macam orang giler.
Bersambung........

No comments:

Post a Comment