Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Laman Web Untuk Peniaga Kecil Dan Individu

Kali ini saya akan kongsi perihal laman web untuk Peniaga Kecil dan Individu. Buat masa ini mempunyai laman web untuk perniagaan atau untuk kegunaan individu memang tidak asing lagi. Paling kurang pun ramai yang mempunyai blog atau web percuma untuk macam-macam tujuan. Anda yang suka-suka. Ada yang ingin pendapatan tambahan. Ada juga yang ikut-ikut.

Di sini saya ingin kongsikan yang anda boleh mempunyai laman web hosting anda sendiri dan dengan nama yang anda sendiri dengan harga yang amat berpatutan.

Kenapa kita perlu laman web perniagaan kita sendiri? Mempunyai laman web perniagaan bukanlah satu kemestian ia merupakan - BONUS TAMBAHAN.

Contoh jika kita ada kedai roti, orang kena datang kedai kita atau talipon kita untuk mengetahui jenis-jenis roti yang dijual, harga berapa, di mana lokasi dan macam-macam lagi. Ada pelanggan yang rajin call dan tanya dan ada juga pelanggan yang malas nak call dan tanya tapi dia nak check di Internet.

Jika kedai kita tiada di Internet atau kita tiada laman web Kedai Roti di Internet maka kita tidak dapat tampung pelanggan jenis INTERNET ini. Dengan adanya kedua-dua Kedai Roti fizikal dan juga virtual kita dapat penuhi kehendak pelanggan.

Di samping laman web Kedai Roti kita itu, kita juga boleh buatkan FORUM dan BLOG untuk berkongsi maklumat pasal roti baru, harga baru, tawaran murah, majlis roti, catering roti dan sebagainya. Pelanggan juga boleh komplain roti tak sedap, harga mahal dan berbagai-bagai lagi.

Dengan adanya platform seperti ini akan dapat membantu maju baik perniagaan roti kita.
Ok berbalik perihal hosting pula, memang banyak syarikat yang menyediakan hosting di Malaysia ini dan salah satu syarikat itu ialah syarikat yang saya sendiri sedang bekerja.

Oleh itu kerja saya ialah tolong jual hosting untuk syarikat ini. Ada jualan maka adalah pendapatan.

Untuk itu saya ingin kongsi perihal QuestParks.com. QuestParks.com adalah hosting untuk SME atau perniagaan kecil. Ia bukan setakat hosting tetapi ia juga menyediakan aplikasi perniagaan dan dokumen perniagaan untuk kegunaan peniaga.

Cara fungsi applikasi QuestParks.com ialah anda boleh gunakan di mana ada Internet access dan tak semestinya anda ada di pejabat.

Berapa kosnya? Hanya dengan RM200 (semua termasuk) anda akan dapat:

1) Nama domain anda sendiri - Kos RM50.
Anda juga boleh beli sendiri di http://namecheap.com .

2) Unlimited Add On Domain - domain tambahan tanpa had. Maksudnya anda boleh ada banyak domain dgn satu hosting sahaja - contoh www.rotisaya.com , www.ibuduitsaya.com , dan lain2.

3) 3GB saiz space - agak besar.

4) Bandwidth tanpa had.

5) Percuma Web Design - 5 muka surat utama atau Word Press design kepada yang membeli melalui laman web Rezeki Halal. Jika mahu bentuk Forum pun boleh di usulkan. (PERCUMA)

Source : rezekihalal

No comments:

Post a Comment