Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Mapdoo - Enjin Carian Tempatan Malaysia

Jika di US, carian tempatan (local search) telah mula mendapat tempat dikalangan penduduk disana untuk mencari sesuatu premis perniagaan yang berhampiran dengan tempat mereka.
Corak carian yang dibuat di dalam carian tempatan ini adalah lebih kepada nama premis serta dimana letaknya premis tersebut.

Melihat kepada trend carian tempatan yang makin meningkat, di Malaysia juga sudah terdapat beberapa syarikat atau start-up yang mula membangunkan perkhidmatan carian tempatan ini.
Antaranya adalah Mapdoo.com :

http://www.mapdoo.com/

Menurut laman web mereka, Mapdoo menyediakan servis carian tempat secara online, dimana keputusan carian akan digabungkan dengan peta kawasan (yang dicari).

Konsepnya seperti dibawah :

Carian >> Keputusan + Peta

Mapdoo dilihat mengintegrasikan Google Maps sebagai hasil carian peta mereka. Dan mereka juga membuka pengiklanan dan pendapat saya jika anda mempunyai perniagaan konvensional, pengiklanan di enjin carian Mapdoo ini sangat-sangat sesuai untuk anda.

Komen JurnalSEM (Dalam konteks SEO)

Saya perasan Mapdoo ini tidak konsisten dengan penggunaan URL mereka. Dua-dua www dan non-www URL digunakan, dan bagi saya ini satu potensi kepada mereka untuk mendapat duplicate content penalty dari Google.

Dan apa yang saya lihat, jumlah hasil carian yang dibuat untuk setiap URL (www dan non-www) sedikit berlainan. Contoh carian saya buat dengan katakunci [ampang point] menghasilkan jumlah hasil carian seperti dibawah :

Di URL www.mapdoo.com :

Baca seterusnya di jurnalsem.com

No comments:

Post a Comment