Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Soal Jawab Perkahwinan

Soalan

Jika seseorang muslim itu telah murtad kerana perkahwinannya dengan bangsa lain..boleh kah jika dia terus melakukan amalan Islam seperti sembahyang /puasa/zikir/mengaji/baca Al-Quran dan sebagainya tetap seperti asalnya. Yang berubah cuma perkahwinannya. Sedangkan kita sedia maklum jika seseorang muslim itu kadang-kadang hanya muslim pada nama dan keturunan nya sahaja tetapi tidak pernah menjalani kehidupan Islam atau ajaran Islam. Jadi, pada pandangan saya jika dia masih ada niat untuk terus mengamalkan amalan Islam, itu lebih baik...

Jawapan

Islam adalah kepercayaan seseorang individu dan kepercayaan nya tidak boleh bandingkan atau kompromi dengan orang lain. Ini adalah tanggungjawab masing masing. Orang lain tidak sembahyang/tidak pernah menjalani kehidupan Islam bukan tanggungjawab saudari, itu terpulang kepada si individu.

Islam adalah kebenaran dan cara kehidupan yang diajar oleh Pencipta alam semesta ini, di mana terdapat cara kehidupan yang merangkumi keseluruhan kehidupan seseorang yang beriman kepadaNya. Seorang muslim adalah "AN OBEDIENT SERVANT TO HIS LORD ALLAH"

Perkahwinan adalah suatu institusi keluarga di mana mencapai keharmonian adalah destinasi Bagaimana seorang Muslim dengan kepercayaannya dan cara kehidupannya yang dikawal oleh hukum Allah boleh hidup dengan seorang yang bukan beriman kewujudan Allah swt dan juga menolak hukum Allah swt.

Oleh itu seorang muslim hanya boleh berkahwin dengan seorang yang muslim. Ini adalah untuk mendapat kesejahteraan di dalam rumahtangga. Setiap seorang muslim mesti berpegang teguh kepada prinsip agama yang dia percaya . Setiap amalan seorang muslim wajib dengan izin Allah swt dan dengan cara yang ditetapkn oleh Allah swt. Jika tidak amalan itu ditolak Islam.

Tidak diiktiraf perkahwinan tanpa hukum Allah. Seorang muslim berkahwin denagan seoarang yang bukan Islam adalah batil dan ditolak, hukumnya adalah berzina dan keturunannya adalah anak zina. Ini merupakan dosa besar dan kesannya sampai hari kiamat siapa yang memulakan dialah yang akan bertanggungjawab untuk mengasaskan satu suku kaum keturunan zina di muka bumi ini.

APA SALAHNYA JIKA BELIAU MASUK ISLAM UNTUK HIDUP BERSAMA DENGAN SEORANG MUSLIM DAN PERKAHWINANNYA MENGIKUT HUKUM YANG DITETAPKAN OLEH ALLAH SWT. Kehidupan di dunia ini hanya sementara sahaja jangan membinasakan kehidupan di dunia dan di akhirat kerana hanya seorang yang kamu sekarang mencintainya dan cinta itu pula yang diasaskan tanpa keredhaan Allah swt.

Kamu tidak akan mendapat kegembiraan di dunia dan di akhirat jika melangkar hukum Allah swt.. Jika seseorang muslim berkahwin dengan seorang yang bukan muslim dengan cara adat agama yang bukan Islam, muslim itu akan menjadi murtad kerana bermula perkahwinan berkenaan dengan nama berhala, atau sebagainya........ sekian.

Source : perkim

No comments:

Post a Comment