Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


10 Malam Terakhir

Kita dituntut untuk menghidupkan 10 malam terakhir di bulan Ramadhan dengan amalan yang boleh mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Hari-hari terakhir Ramadhan ini dirasakan terlalu sayu kerana tiada amalan yang cemerlang yang dapat dilaksanakan. Sekadar solat tarawikh dan bacaan Al Quran 30 juzuk dirasakan amat tidak berbaloi dengan hadiah pahala berganda selama 1000 bulan bersamaan 83 tahun. Di masjid ada qiamulail tetapi oleh kerana telah terdidik pukul 3 pagi adalah masa untuk tidur, maka terlepaslah malam yang penuh keberkatan ini. Kalau qiamulail pun sekadar melepaskan batuk di tangga. Itu pun hanya di rumah.

Satu je yang aku dapat rasakan ialah rasa sayu ketika Ramadhan hendak berlalu pergi. Hendak menangis pun ada. Dapat ke tidak untuk aku mengutip pahala berganda puasa lagi pada tahun hadapan. Itu je satu perasaan yang ok yang aku sendiri rasakan. Tapi amalan hampeh jugak. Moga kita semua dipertemukan lagi dengan bulan yang penuh berkat ini di tahu hadapan. Insyallah.

Cerita pasal hari raya pulak. Aku takde mood nak sambut raya lebih-lebih lagi dah jadi bapak budak nie. Cerita pasal raya, semuanya melibatkan faktor pengeluaran. Tiada faktor kemasukan. Lebih-lebih lagi pasal duit. Sentiasa je keluar macam air paip. Tahun ni pakai baju raya tahun sudah. Masih elok lagi gamaknya. Lagipun aku tak berkira sangat. Janji pakai baju. Pakai baju pagoda pun cun jugak. Mood raya tidak macam dulu. Yelah, sebab dulu budak-budak lagi. Best ler. Sekarang sapa nak bagi duit raya. Kalau bagi pun hanyalah company tempat aku kerja. Dulu dia bagi RM200 sorang. Tahun nie kalau dia bagi lagi, aku nak settlekan kad kredit aku.

No comments:

Post a Comment