Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Cash in Advance

Hari ini wife aku dan kawan secolleaguesnya pergi PICC (Putrajaya International Convention Centre) kalau tak silap aku. Dia pergi sana sebab ada majlis pelancaran MYBrain yang dihadiri oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Khalid Nordin. Si datuk tu jugalah yang akan memberi cek Affin Bank cash in advance kepada para future student yang akan menyambung pelajaran di dalam dan luar negara. Majlis 8.30am mula dan habis pukul 11am lebih. Dapatlah lebih kurang RMXX XXX sebagai pendahuluan untuk sambung belajar ke Glasgow. Lepas tu kena tunggu 3 bulan baru payment yang lain masuk. So kena berhati hati menggunakan wang sedia ada. Kena pandai berjimat kerana kami tidak tahu bagaimana situasi kami di luar negara sana.

Dengan wang itu juga kami akan gunakannya sebagai wang in advance untuk menyewa rumah di sana. Beli barang keperluan harian dan barang-barang dapur. Nampak macam banyak tapi bila diconvertkan ke Pound Sterling, nilainya menjadi 4 angka sahaja. Tapi apa pun, syukur alhamdulillah sebab tak kelam kabut untuk cari sumber kewangan lain bagi menampung pengajian.

Satu je problem lagi iaitu mengenai visa. ATAS certificate masih belum dapat lagi. Itu cukup merisukan kerana masa hanya ada lebih kurang sebulan untuk settlekan visa tu. Yang lain insyallah, berjaya diuruskan dengan baik.


No comments:

Post a Comment