Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Pakistan Dan Solat Jumaat

Hari nie macam biasa aku akan buka laptop cari niche untuk listing di ebay. Biasanya aku akan list 20 item sehari. Kalau tak larat, aku list 10 item jer. Cari niche yang penat. Listing tak penat. So dapat la hari nie aku listkan 12 item je. Semuanya cap dan hat. Walaupun cap dan hat nie belum lagi pernah terjual. Aku berharap agar buyer suka image yang aku stick pada item-item tu.

Hari nie hari Jumaat, so macam biasa pukul 1.45pm aku bersiap untuk solat Jumaat. Aku turun untuk ke masjid dan sampai ke masjid 5 minit selepasnya. Aku duduk sebelah Suhaimi. Bersandar kat heater di bahagian belakang sekali. Macam-macam gaya orang Pakistan yang masuk untuk solat Jumaat. Ada yang pakai baju rock, baju hip hop pun ada, pakai cap pun ada, pakai baju gambar tengkorak pun ada. Lagi thrill yang pakai subang sebelah pun ada. Hebat sungguh dorang nie.

Arif tercari-cari kawan dia. Anak mat salleh Islam yang selalu dia bergurau masa orang sedang solat. Aiseyman Arif, hari nie kawan Arif tak datang la. Maybe dia solat kat masjid lain. Sedang aku tengok pintu sambil mendengar khutbah bahasa Urdu yang memang akau tak faham, tiba-tiba aku ternampak seorang lelaki Pakistan yang segak berkot masuk. Aku rasa ramai kenal lelaki nie. Dialah orang yang bangun dan bercakap ke arah khatib yang sedang membaca khutbah dan bercakap dengan suara yang kuat dua minggu lalu. Apa benda yang dia cakap, aku pun tak tahu.

Persoalannya, dia takkan tak tau kalau bercakap ketika khatib berkhutbah, solat Jumaat dia menjadi sia-sia. Entah la, apa punya mazhab orang nie. Hari nie masa dia masuk, dia bercakap lagi tapi bukan dengan imam. Dia bercakap dengan orang yang dia kenal kot. Selesai je solat Jumaat aku terus keluar. Hujan turun renyai-renyai. Lepas salam-salam dengan member-member, aku terus pergi sekolah untuk ambil Ulfah. Balik rumah aku masak ayam goreng kunyit berkuah.

Bahan-bahannya : ginger, onion, garlic, chiken, turmeric powder, salt, flavour, water. First blend ginger, onion, and garlic then tumiskan inside the kuali. Add tumeric powder. After you smelling the delicious smell, add chiken. After chiken cooked, put some water and don't too much to avoid floating. Then put salt and flavour secukup rasa. Stir the chiken until mendidih. You can put chili if you want. If you cannot satisfied with the food, try add some vinegar, kechup, biscuit, jem, coconut milk, shrimp pace, tomato, corn, burger, sosage, lamb, lamp, sofa, tv unit, cupboard, and socks. Put the shoes as well. Then eat until die. (Kalau dah sampai tahap tension, gini lah jadinya).

No comments:

Post a Comment