Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Servis Yang Ntahapaapa

30 hb April yang lalau road tax kereta aku meninggal dunia. Oleh kerana ini kali pertama aku menghidupkan road tax di negara orang putih nie, maka puaslah aku bertanya kawan-kawan macam mana nak menghidupkan kembali arwah road tax yang telah pergi. Ada yang cakap kena ada sijil V5, ada yang cakap pergi jer kat DVLA Glasgow, ada yang suruh renew jer kat post office dan tak kurang juga yang suruh bayar secara online. Oleh kerana aku jenis yang suka mengonlinekan diri, so aku pun survey cara nak renew road tax kat internet.

Aku ingat payah nak renew road tax nie, rupanya senang macam kacang. Dengan beberapa kali klik, aku dah berjaya mengrenewkan road tax kereta aku. Kena bayar tak banyak. 120pound jer bersamaan RM720. Road tax yang telah diprint dihantar ke rumah aku dalam masa 1 1/2 hari jer. Cepatnya, efektif sungguh. Tapi jangan sangka semua perkara di UK nie efektif. Ada servis yang macam hampeh pun ada. Contoh, wife aku nak beli handset, tunggu macam tunggul. Last-last bila call balik syarikat tu, dia cakap ada krateria yang tidak dipenuhi oleh wife aku untuk melayakkan dia beli handset tu. Masa beli hari tu cakap semuanya ok. Tapi bila tunggu sikit punya lama, lain pulak dia cakap.

Satu contoh lagi masa beli radiator kereta through ebay. Lewat dua hari seperti yang dijanjikan. "I will check your item, mate. It should arrived to your address" kata seller tu. Aku pun cakap dalam Bahasa Melayu " Masalahnya bang, barang tu tak sampai lagi. Aku nak pakai cepat radiator tu". Dia cakap "Ok mate, don't worry. I will ensure you receive the item". Eh faham jugak mat saleh nie bahasa BM...hahaha. So pada hari Isnin yang indah, sampailah radiator tu ket rumah sewa aku nie setelah menunggu sepanjang hari Jumaat minggu sebelumnya.


No comments:

Post a Comment