Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Ujian Allah Lagi

Aku start motor untuk balik selepas menunaikan solat Isyak di Masjid MITC. Sampai depan Depan Balai Polis Ayer Keroh, terdengar bunyi tayar bocor. Alamak, baru tukar tayar dah bocor. Aku terus balik rumah tapi bawak slow-slow takut jahanam tayar baru tu. Sampai rumah aku cakap pada isteri aku tayar bocor. Dia pun mengeluarkan andaian-andaian yang aku tak boleh terima. Menyesal aku cakap. Tapi takpe la. Esok aku tampal.

Esoknya wife aku ajak pergi Zoo Melaka. Ok jugak tu. Nak release tension. Asyik tengok pc je. Sakit kepala aku. Sebelum masuk zoo nak beli sedikit makanan. Mintak keropok RM1 kat budak yang jual makanan di tempat parking kereta tu. Dengan nada sombong dia cakap "Tak jual RM1, kalau nak keropok ini bayar RM2. Ewah.... cantiknya bahasa. Terus kami blah dari situ. Si penjual bagaikan terkena kejutan letrik kehilangan pelanggan sekelip mata.

Tiket zoo berharga RM7 bagi dewasa dan RM4 bagi kanak-kanak 5-12 tahun. So semuanya berjumlah RM18. Arif jugak yang untung sebab masuk free. Masuk zoo first sekali tengok alligator dalam cermin kaca. Lepas tu layan parrot, beruk, keldai, badak sumbu, burung unta, rusa, siamang, kelawar, kancil, kerbau afrika, layan kedai makan, makan cendol, nasi lemak, abc, kemudian sambung layan kuda. Wife aku naik kuda. Bayar RM3 sorang. Pusing satu round je. Tak berbaloi.

Kemudian kami layan zirafah, lembu lepas tu dah penat patah balik. Tak larat nak jalan lagi. Nak keluar dari zoo. On the way keluar layan kuda belang dan rusa. Lepas tu sekali lagi layan A&W. Lepas tu kami balik rumah. Petang try pergi tengok kedai moto. La... dah tutup rupanya padahal baru pukul 5 lebih. Tokei kedai cakap semalam kedai tutup pukul 7 petang. Nak tak nak hari Isnin aku pergi tampal tayar. Alahai........

No comments:

Post a Comment