Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Apa Ada Atas Meja

Beginilah rupanya meja aku kat ofis koro ni. Diambil menggunakan camera DSLR jenis Infra Red yang dipinjam dari orang sebelah aku ni : mamantaro sweet moments, seorang lecturer Managament Information System (MIS) lulusan UIA yang benci dengan subjek sendiri iaitu subjek Database. Dia prefer subjek fotografi dan memang minat benda-benda yang berkaitan dengan fotografi. Sebut je fotografi pasti cepat dia bagi respon. Hari tu aku bagi tau kat library ada buku baru bertajuk Light for Potrait Photography. Petang hari aku tengok buku tu dah ada atas meja dia. Efektif sungguh. Subjek lain hampeh. Dia memang tak suka tapi terpaksa mengajar walau tak suka.

Cuba tengok meja aku tu. Bersepah. Kertas putih tu attandance student elektronik sem 1 subjek Asas Komputer. Pc buruk Pentium 3 Windows 98 (nak cakap pun segan bab pc ni) RAM 128 (lagi segan), Terhegeh-hegeh dan lembab. Open just three applications it might be hang dan masa tu rasa nak buang dari tingkat lima bangunan ni. Keyboard acer, monitor compaq, CPU cap ayam. Buku-buku yang tersusun kat hujung tu terdiri daripada buku Perlembagaan Malaysia (entah siapa punya entah), buku Terminologi Lengkap Perkakasan Komputer, buku Sistem Komputer dan Aplikasi, buku MS-DOS Command Line, kamus BI, buku Dare to Fail, majalah Campus Inc, majalah Haluan, majalah Wanita, buku Research Methods dan pelbagai kertas yang menyemak turut menghiasi meja aku.

Cover cermin kereta tu aku dapat masa beli laptop. So aku tampal kat situ. Ada lagi satu kat rumah. Nampak tak botol air yang tersorok kat tepi monitor tu. Itulah botol air soya recycle yang diisi dengan air Dr. Sukida yang disubcribe dalam ofis ini dan aku serta staf yang lain dikehendaki membayar sebanyak RM5 sebulan pada tukang kutip duit. Tukang kutip duit bertanggungjawab memastikan pantry dipenuhi dengan bahan-bahan makanan seperti gula, coffee mate, nescafe, teh, biskut dan lain-lain lagi. Tukang kutip duit ialah Ketua Jabatan Perakaunan. Fyi, staf multimedia dan akaun ditempatkan dalam satu bilik.

Itulah serba sedikit info meja aku. Satu lagi, meja aku tu takde kunci. Dah lesap. So sesiapa saja boleh kebas barang-barang dalam tu. Kebas la, aku tak kisah. Dalam tu ada tisu dari kantin bawah, pensil, pen, marker white board dan ink, cop pensyarah dan artline, sudu dan garfu plastik, nescafe yang bawa dari rumah, borang keluar masuk kolej, cd assignment student, tie, recycle paper, buku peraturan akademik, buku Malam Pertama Di Alam Kubur dan lain-lain lagi benda kecil-kecil. Malas aku nak explain.

No comments:

Post a Comment