Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Ingatkan konsert nasyid.

Semalam isteri aku terlibat dengan perarakan pensyarah. Aku duduk rumah dengan anak- anak. Pukul 12.30 aku pergi kat tapak ekspo cari makanan. Aku order mee sup dan kami makan sementara tunggu umi budak-budak nie keluar dari dewan MITC. Orang takde la ramai sangat. Boleh tahan la. Bila isteri aku sampai, kami merayau-rayau sekitar ekspo. Tak banyak benda yang dibeli. Isteri aku beritahu ada konsert nasyid pada malam nanti. Dia bercadang supaya pergi malam sebab ada konsert nasyid Raihan. Aku pun ok je. Malam tu lepas Isyak, kami pergi semula ke tapak ekspo. Maklumlah rumah dekat dengan MITC. Tak sampai 5 minit dah sampai tapak ekspo semula.

Malam ni ramai juga pengunjung. Lebih ramai dari siang hari. Dipenuhi dengan kebanyakannya student-student UTeM sendiri serta ibu bapa dan orang-orang sekitar Ayer Keroh. Buka je pintu kereta, bukannya konsert nasyid yang kedengaran tapi konsert bangang yang sedang berlangsung. Aku cakap kat isteri, mananya konsert Raihan? Isteri aku terpinga sebab ada yang memberitahu dia bahawa Raihan yang akan datang.

Kami tak memperdulikan konsert tu. Tumpuan beralih ke gerai-gerai yang menjual pelbagai barangan. Singgah di kedai tudung. Wife aku beli 2 tudung, satu untuk emaknya dan satu untuk emak aku. Terima kasih sayang. Lepas tu kami merayau lagi ke kedai-kedai lain. Tak ada apa yang menarik. Kami pun terus ke gerai makanan. Order 1 nasi ayam untuk Ulfah sebab dia nak makan sangat. Nasi ayam agak mahal. RM4 sepinggan. Kami tak makan. Isteri aku pergi beli nasi lemak dan nasi ayam di kedai lain untuk dibawa balik. Kedengaran suara Dina (rancangan apa ek....Malaysian Idol ke Malaysian Bendul) sedang buat lawak bodo atas pentas.

Memang aku tak suka situasi ini. Ramai jugak penonton yang tengok aksi dia ni. Orang macam nie pun boleh dijemput oleh pengurusan universiti untuk buat persembahan. Tak sesuai langsung bagi pelajar universiti dan yang paling memalukan ialah mak ayah yang turut datang. Apa kata mereka tentang budaya konsert yang diterapkan oleh universiti tempat anak-anak mereka menuntut ilmu. Sungguh tak sesuai dengan taraf menara gading.

No comments:

Post a Comment