Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Apa erti merdeka? Kau tahu? Aku tak tahu sebab aku dilahirkan selepas merdeka. Yang aku tahu sambut merdeka. Itu pun masa zaman kanak-kanak. Sekarang ni nak suruh sambut merdeka, alahai pukul 10 malam aku dah masuk tidur. Malas aku nak tengok orang terpekik terlolong jerit merdeka! merdeka!. Lepas tu tembak bunga api. Hangus duit rakyat. Bukan murah bunga api tu. Cecah ratus ribu. Sambutan untuk malam merdeka tu pun makan berjuta. Aku rasa otak dorang letak kat kepala lutut kot. Atau kat tapak kaki. Bestnya membazir. Yang kena bayar cukai temasuklah aku, wife aku, dan orang-orang yang bekerja. Baik mati je daripada merdeka. Menyusahkan rakyat. Gambar kat atas tu tunjuk orang yang merdeka dengan hisap dadah. Apasal tak suntik terus kat kepala je. Biar lekas mati. Hidup pun menyusahkan orang.

Lepas malam merdeka, dataran merdeka dipenuhi dengan botol arak, kondom, tin arak, sampah sarap, bra dan sebagainya. Ini baru betul merdeka. Merdeka versi Iblis dan Syaitan Latnatullah. Lepas tu esoknya berpuasa. Konon puasa tapi tak solat. Confirm reject. Bagi aku merdeka sekarang tak macam dulu. Dulu orang eager nak kibar bendera tapi sekarang nak kibar pun tunggu yang free punya atau tak kibar langsung. Roh merdeka sudah hilang. Siapa yang hilangkan? Lu pikirlah sendiri. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment