Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Adik Ipar Kahwin

Hari Jumaat lepas aku dan family balik ke Terenganu sebab adik ipar kahwin. Balik naik bas sebab malas nak drive. Tiket bas pukul 8.30pm. Call teksi suruh datang amik kat rumah. Call suruh ambil pukul 7pm, dia datang 7.30pm. Punyalah efisen teksi Melaka nie. Lepas tu kena charged RM30. Cekik darah. Sampai pukul 8pm kat Melaka Sentral. Orang ramai la jugak nak balik kampung. Wife aku dah risau sebab tunggu punya tunggu, bas yang dijanjikan belum tiba. Aku cakap sabarlah, mesti datang bas tu. Takkan dia nak tinggal kita pulak.

At last, bas yang ditunggu telah tiba. Aku tak nampak bas tu datang sebab sibuk kejar Arif yang lari pusing terminal. Aduh! Penat aku. Tepat 8.40pm, bas mula bergerak. Once bas bergerak, kepala aku mula sakit sebab terlalu amat jarang naik bas. Bas tu pulak bergerak terhegeh-hegeh sebab jalan sibuk. Aku cuba lelapkan mata untuk hilangkan sakit kepala, tapi tak boleh. Bas mula bergerak ke Alor Gajah. Kemudian ke Pulau Sebang, Tampin, Gemas dan kemudian aku tak tahu dia jalan mana sebab tak nampak apa. Lagi lama bas makin laju. Lagi laju dia bawa lagi tak boleh tidur mata aku memikirkan keselamatan diri dan family.

Lepas tu sampai Kuantan. Lepas Kuantan berhenti rehat kat Chendor. Aku turun untuk buat susu Arif. Niat di hati nak beli burger untuk aku dan wife tapi bas nak mula bergerak pulak. Rasa sekejap je dia berhenti. Lepas tu dia pecut terus ke arah Kemaman, Kerteh, dan kemudiannya Dungun. Sampai Dungun, maka kami pun turun. Ayah dan Yunus amik kami guna van. Sampai rumah, tanpa melengahkan waktu kami terus tidur. Macam nak pengsan naik bas, baik naik kereta.

11 Oct 2008, Malik menjadi raja sehari. Dengan sekali lafaz dia menjadi suami kepada Rohana binti (aku lupa la). Majlis berjalan lancar. Tiada muzik yang memecahkan gegendang telinga macam kenduri kahwin kat Melaka. Aman damai dan harmoni. Tolong menolong dan bekerjasama. Orang ramai mula datang selepas Zohor. Tak macam di Melaka. Masa azan Zohor tu la yang paling ramai sekali orang datang. Lepas tu lewat solat Zohor.


Keesokan harinya, kami mengemas apa yang patut. Basuh pinggan mangkuk, kemas meja dan sebagainya. Petang tu kami dah bersiap-siap nak balik Melaka semula. Lepas maghrib, tumpang kereta Ana dan Malik untuk ke Dungun. Sampai Dungun jumpa Abg Din dan Kak Za. Selepas bersalam dan tunggu bas yang kononnya datang 9.30pm, maka kami pun naik bas yang datang lewat setengah jam dari masa yang disebut tadi. Sampai Melaka pukul 5am. Naik teksi yang ada tokong Cina hingga ke Taman Tasik Utama. Sampai rumah, aku tidur sekejap dan kemudian bangun solat Subuh, dan kemudian pakai baju untuk ke ofis. Tak best betul cerita nie. Skema je.

No comments:

Post a Comment