Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Masa.. Lebih Berharga Dari Emas

Sebagai seorang yang berkerjaya dengan dunia ICT ini semestinya tidak sedar masa berlalu begitu pantas sekali.

Adakah anda sudah solat? Makan? Rehat? atau tunaikan tanggungjawab yang perlu dibuat.. Usahlah terlalu asyik dengan dunia Net atau komputer sehingga lupa nak buat tggjawab anda sebagai ibu, ayah, suami, isteri, anak atau sebagainya.

Buat bisnes buat dengan betul, dan jadi manusia pun kene hidup dengan betul.. x perlu senget sebelah dan berat sebelah. Nanti boleh huru-hara hidup jika kita terlalu asyik dengan satu-satu benda sahaja.

Menyentuh soal masa, adakah anda merasakan masa itu emas? atau emas itu masa ? kadangkala saya tak faham mengapa orang kata masa itu emas.. Jika mahu menyatakan masa itu mahal, adakah ia elemen yg boleh dibeli? Saya mahu bayar 1 billion ringgit utk mengembalikan sesaat yang lalu... Adakah ia boleh dibayar?


Space we can recover, but time never - Napoleon BonaparteJargon daripada Emperor of France.

Napoleon Bonaparte ini mengajar kita betapa pentingnya masa dalam kehidupan. Beliau mmg mengatakan ruang/peluang kita boleh dapat/ganti semula tetapi masa atau waktu tidak sedemikian.

Sesaat yang berlalu tidak akan kembali lagi, jika anda silap buat keputusan sesaat lalu ia akan terus jadi sejarah. Yang selebihnya adalah masa sekarang dan masa depan. Oleh itu sentiasa berhati-hatilah dengan setiap saat yang anda bazirkan, nanti ia akan disesali tidak berkesudahan.

Pastikan masa digunakan sebaiknya spt mafhum hadis Nabi, kerjarlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara iaitu masa senang sebelum susah, masa sihat sebelum sakit, masa lapang sebelum sempit, masa kaya sebelum miskin dan masa hidup sebelum mati...

Source : RahsiaEbiz

No comments:

Post a Comment