Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Submit Visa Application Vol.2

Samb.
Setelah dapat harga visa, aku turun semula ke Alliance Bank. Mabuk aku dibuatnya bila naik lif tu banyak kali. Setelah sampai, isi form dan bayar kesemuanya RM2664. Lepas tu naik semula. Sampai depan pintu, agak ramai orang beratur. Bila nampak muka aku, si bohjan tu terus suruh aku masuk. Please enter sir, katanya dengan penuh madah. Bila aku masuk pak guard lelaki tu cakap no sekarang 80. Alhamdulillah, no aku 82, so belum lagi dipanggil. Aku duduk kat wife aku, dia rasa lega sebab aku dah datang. Kalau tidak apa yang nak ditunjukkan pada perempuan India kat kaunter tu.

Anak aku asyik lari-lari. Semua orang pandang gelagat dia hinggakan lelaki Cina kat kaunter satu lagi tegur. Ni siapa punya anak, tolong kawal sikit, kata dia dengan penuh benci. Aku terus dukung Arif dan bawa dia tengok gambar-gambar kat dinding tu. No 82 dipanggil. Wife aku letakkan semua dokumen atas meja perempuan India tu. Dia check satu persatu. Alhamdulillah, semua dokumen lengkap. Lepas tu dia suruh tunggu untuk biometric identification. Mula-mula wife aku masuk, pastu aku, pastu Ulfah. Arif tak payah sebab kurang dari 2 tahun. Letak tangan kat atas scanner hijau tu, pastu amik gambar. Lepas tu siap. Dah boleh balik. Kami terus keluar dan destinasi seterusnya ialah SOGO.

Masuk Sogo terus ke surau untuk solat jamak zohor-asar. Lepas tu pergi cari baju sejuk kat HUNT International. Tak dapat apa yang dicari. Cuma beli LongJohn untuk Ulfah. Arif asyik lari ke sana kemari. Aduh! Sakit pinggang aku kejar dia. Keluar dari Sogo terus balik Melaka. Sesat sampai depan Dataran Merdeka. Nasib baik aku dah pandai baca signboard dan ikut logical thinking. At last, nampak signboard Seremban-Melaka. Balik Melaka terus ke rumah Kak Ngah di Alai. Open house. Bagus jugak sebab kami semua sedang lapar. Balik dari rumah dia pukul 11 malam. Terus tidur dengan dasyatnya.