Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Aku dan Kereta

Lama aku tak menulis pasal diri sendiri. Dah bankrap idea nak cerita pasal aku dan family kat sini. Cuma aku boleh katakan yang aku dah beli kereta. Sebenarnya dah lama beli kereta, kereta buatan Malaysia...hehe....patriotik sungguh. Ada juga rakan yang berkata "datang jauh2 takkan pakai kereta Malaysia jugak". Beli la BM ker, Merc ke, Audi ke, Grandis ke, Vauxall ke, atau paling koman Skoda"....banyaknya duit aku...heheh.... Dia tak tau dah beribu habis untuk datang sini. Pelan-pelan la kayuh. Takkan terus nak pakai Brabus atau Audi R8. Paling penting cari kerja yang best salary dulu.

Aku baru balik dari Glasgow U hantar wife guna wira aku. Bila lalu depan Arnold Clark tadi nampak BM 5 series second hand tapi nampak masih baru. Memang nampak masih baru. Kaler cekelat. Harga 9000 pound lebih. Boleh tahan gak harganya. Ku pendamkan hasrat hati ini dulu. Life must go on. Focus for the job and online business first, then the money will come to you. Kat sini mat saleh taklah pakai kereta canggih-canggih. Yang pakai kereta canggih kebanyakannya warga Pakistan. Tempat lain mungkin mat saleh pakai kereta hebat-hebat tapi di Govanhill nie boleh dikatakan orang Pakistan yang kaya di kawasan ni.

Aku selalu solat Jumaat di Masjid Al Farooq, tak jauh dari rumah aku. Depan masjid ni lah selalunya Merc Brabus parking. Owner orang Pakistan la. Muda lagi. Dia pernah tegur aku supaya alih kereta aku sebab dia nak keluar. Memang aku halang kereta dia dari keluar parking. Orang dia pun ok la. Taklah sombong. Orang Malaysia yang pakai Brabus cukup jaga kereta mereka. Simpan dalam garaj, setiap hari berkilat nak pergi kerja. Kalau boleh jangan satu zarah habuk melekat kat kereta. Cukup rapi terjaga. Tapi berbeza kat sini. Orang pakai kereta mahal-mahal tapi parking kat tepi jalan jer. Depan rumah aku ada 2, 3 biji kompressor, pergi kat Allison St, jumpa 4,5 biji Jaguar. Terus lagi ker Calder St. 5,6 biji BM. Banyak lagi la jenis yang canggih-canggih.

Yang aku tak penah dengar nama pun ada. Passat, Lorenza, ntah apa-apa lagi aku tak ingat. Kat sini kereta murah kalau ikut duit sinilah. Sampai sini, kereta yang aku cukup minat ialah Audi. Macam-macam audi ada kat sini. A4 la, A6 la. Tapi Audi yang aku nak tengok sesangat ialah Audi R8. Masa aku shopping kat Sainsbury di East Kilbride, aku ada terjumpa mat saleh pakai. Teruja betul. Masa tu aku dan family nak lintas jalan untuk ke kereta. Dia berhenti betul2 kat depan kami dan menyuruh kami melintas dulu. Gilo lawa. Duit pun lawa. Hai...dunia...dunia...Kena selalu ingat mati nie.....hehehe...

Ok la sampai sini dulu, aku nak pi amik anak aku balik dari skola. Bye.

No comments:

Post a Comment