Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Empat Jenis Pekerja

Hari ini aku nak memperkenalkan empat jenis pekerja dalam organisasi. Aku tak baca mana-mana buku dan ini semua adalah dari pemerhatian aku sepanjang 6 tahun pengalaman bekerja (awam dan swasta).

Salah silap harap dapat dibuat teguran dan dimaafkan.

Masa Kerja Melepak Kemudian Buat Overtime

Ini adalah golongan pekerja yang rancak merewang. Asyik berjalan saja ke hulu ke hilir. Satu kerja pun tak jadi. Biasanya golongan ini sangat pandai bercakap dan membodek bos. Bila semua orang sudah balik, barulah terkial-kial buat kerja sebab sudah tiada orang hendak diajak bersembang. Biasanya kerja tidak akan siap sebab sudah tiada rakan sekerja hendak dirujuk.

Masa Kerja Melepak Kemudian Balik Awal

Ini adalah golongan yang nama penuhnya makan gaji buta. Tidak diketahui apa yang dilakukan sepanjang hari. Ini adalah golongan misterius.

Masa Kerja, Kerja Betul-betul Kemudian Balik Awal

Golongan ini adalah golongan yang tidak suka overtime dan tidak percaya kepada overtime. Semua kerja akan disiapkan dengan segera. Golongan ini percaya bahawa kerja adalah semata-mata untuk khidmat kepada organisasi dan pendapatan keluarga.
Golongan ini lebih suka menghabiskan masa bersama keluarga daripada overtime.

Masa Kerja, Kerja Betul-betul Kemudian Overtime
Golongan ini adalah golongan yang gila kerja.

Source : lelabu.com

No comments:

Post a Comment