Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Mengumpul Wang Untuk Bersara

Hanya lima peratus rakyat Malaysia bersedia untuk persaraan. Biarpun ada yang sedar mengenai kepentingan menyimpan wang untuk bersara, kebanyakannya tidak merealisasikan rancangan mereka sebagai tindakan. Ketika umur 20-an, mereka beranggapan ianya terlalu muda untuk menyimpan wang, meningkat 30-an, merasakan akan mula menyimpan, umur 40-an, mereka yakin akan dapat menyimpan dan umur 50-an, mereka terkejut kerana tidak dapat menyimpan.

Itulah senario masyarakat yang rata-ratanya belum mempunyai simpanan yang banyak untuk menghadapi hari persaraan mereka.Kisah ini sama seperti kisah seorang remaja yang telah dijadikan sebagai bahan eksperimen bagi satu kajian.

Ketika berumur 20 tahun, beliau ditanya, "Apakah cita-cita kamu dalam hidup?" Soalan ini mudah dan sesuai dengan jiwa remaja, beliau menjawab, "Saya hendak menjadi seorang usahawan yang berjaya." Jawapannya mantap dan jelas.

Perjalanan hidup remaja ini dipantau dari semasa ke semasa. Apa yang dibuat, ke mana dia pergi dan dengan siapa dia berkawan, semuanya direkodkan. Kemudian apabila umurnya mencapai 30 tahun, sekali lagi penyelidik datang berjumpanya dan bertanyakan soalan, "Adakah kamu telah menjadi usahawan yang berjaya?" Ketika ini remaja berkenaan memberi alasan belum lagi bersedia.

Jadi, pengkaji ini pun pulang semula ke tempat kerja mereka. Pergerakan remaja ini masih direkodkan dan perubahan mula ketara kerana peningkatan umur bermakna perubahan fikiran dan tingkah laku. Jika zaman 20-an dulu, jiwa remaja menguasai pola pemikirannya, kini beliau lebih matang.Pengkaji datang lagi ketika beliau berusia 40 tahun dan bertanyakan soalan yang sama. Lalu dijawab olehnya, "Tunggulah, saya masih merancang untuk menjadi usahawan yang berjaya."

Pengkaji ini pulang ke tempat kerja mereka dengan rekod yang baru.Setelah masuk hari lahir yang ke-50, pengkaji sekali lagi datang menemui remaja yang kini telah menjadi tua. Soalan yang sama ditanya dan beliau menjawab, "Saya masih merancang dan tunggulah sedikit masa lagi."

Apa yang anda fikirkan?
Sebenarnya orang ini tidak melakukan apa-apa untuk menjadi seorang usahawan. Apabila dia menoleh ke belakang melihat zaman remajanya beredar sehinggalah beliau berumur 50 tahun, dia telah mensia-siakan masa hidupnya tanpa melakukan sebarang usaha untuk menjadi usahawan yang berjaya.

Baca seterusnya di usrahkeluarga

No comments:

Post a Comment