Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Bila orang say NO kepada anda

Menjadi seorang usahawan memerlukan anda berusaha lebih dari orang yang kerja makan gaji. Memerlukan anda melakukan tugas kerani, pemasaran, audit, penyeliaan dan lain-lain seorang diri pada mulanya.

Menjadi seorang usahawan, menyaksikan anda akan menempuh lebih dugaan dari orang biasa. Anda akan menempuh lebih banyak masalah berbanding mereka yang lain.

Dan antara permasalahan yang paling besar pada awal penglibatan anda ialah apabila anda mendapat ceramah NO secara percuma :)

Ceramah NO

'Cubalah kau cari kerja lain. Kau ingat jadi usahawan tu senang?'

'Sedarlah diri kau tu sikit. Orang kaya, yang mak bapak dia memang orang niaga pun belum tentu leh berjaya'

'Kau ni berangan lebih. Berangan nak jadi kaya je...berangan la kau sampai sudah'

'Toksah la berangan. Dalam keluarga kita tak ada sape pon yang pernah berniaga. Kau nak niaga?'

Dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri pun pernah hadapi. Jadi apa nak buat? Sebelum tu, jom kita lihat kenapa ini terjadi.

Sebab Musabab

Dari sudut minda - Anda sendiri pernah menanamkan kenyataan-kenyataan negatif seperti semua orang akan menentang keputusan anda. Kalau mengikut LOA, ia akan menyebabkan ia lebih cepat terjadi!

Dari sudut kehidupan - Kemungkinan keluarga anda amat risaukan anda. Ya, mereka mahukan anda bekerja dan mendapat pendapatan tetap setiap bulan. Sedangkan anda? Mahukan cabaran yang lebih susah setiap masa. Usahawan kan.

Dari sudut mentaliti - Masyarakat cenderung membangkang, daripada menggalakkan. :D Mungkin kerana pengalaman silam. Dan juga menaliti berfikir yang masih lagi di saluti rasa makan suap tiap hujung bulan. Ketahuilah, rezeki ada di mana2, tak semestinya hanya dengan makan suap.

JOm BrainStorm penyelesaiannya

Cuba anda latih diri anda untuk menghadapi situasi ini. Jangan tak percaya, orang-orang yang terdekat dengan anda adalah yang paling kuat akan bagi ceramah NO pada anda.

Kalau boleh, cakaplah elok2 pada mereka supaya hormati keputusan anda. Anda cuma ada peluang hidup sekali atas bumi ni, biarlah anda memilih jalan hidup sendiri, dan berilah sokongan.

Mereka akan kata : Kitorang makan garam dulu daripada kau. Kitorang tau la apa yang terbaik.' Jangan pula anda balas, Bill Gates tu dulu macam mana, Lim Goh Tong tu dulu macam mana, Syed Bukhary tu dulu macam mana. Nescaya mereka tak tahu. Unjurkan perkara yang mereka tahu.

Kedua, cuba jauhkan diri daripada orang2 yang anda tahu, akan sentiasa membangkang anda. Ini memberikan impak negatif dalam diri anda. Menurunkan motivasi anda. Mungkin antara di sekeliling anda berkata macam ni :

'Kau sibuk usahawan. Tengok aku? Kerja gaji dah 1500 sebulan dah. Kau??'.

Maka jangan jawab bahawa gaji anda unlimited, semua orang tahu tu, tapi tak paham. Jadi katakan sesuatu yang orang paham.

Katakan padanya : 'Alhamdulillah, moga2 lagi dua tahun dapat naik jawatan pengurus.' Mesti dia senyum2 , tanpa sedar anda menyuntik jarum yang tajam.

Sebab anda sebagai usahawan, dah jadi bos pon!

Ketiga, ... saya masih belum dapat fikirkan. Anda ada cadangan? Mari bersama2 brainstorm kerana saya yakin, ini masalah utama sebahagian besar daripada kita. Malah termasuklah saya :)

Source : norakmal


No comments:

Post a Comment