Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Rokok menjejaskan kesihatan diri

Saya memang hairan melihat sesetengah ibubapa memarahkan anak mereka kerana anak mereka merokok, sedangkan mereka juga adalah perokok. Saya bukannya hendak berpihak atau mengalakan remaja untuk merokok. Jika ditanya kenapa dia memarahi anak mereka dengan lantang mereka akan menjawab "saya tidak mahu anak saya menjadi perokok. Lagipun anak saya ni masih bersekolah, dimana dia akan memperolehi duit untuk membeli rokok lainlah saya, saya ada pekerjaan dan mampu untuk membeli rokok". Cuba anda fikirkan betulkah yang mereka katakan itu?.

Sebenarnya kebanyakan (bukan semua) remaja merokok mempunyai ibu atau bapa yang merokok. Kenapa mereka harus memarahi anak mereka? Bukankah mereka yang mengajar anak mereka merokok melalui asap rokok yang mereka hisap ketika anak mereka itu masih kecil?. Memang benar mereka belum bekerja tetapi kerana ketagihan mereka akan meminta pada rakan mereka atau membeli sendiri menggunakan duit yang mereka simpan dari perbelanjaan sekolah.

Ibu-bapa haruslah mengambil langkah dalam menangani masalah ini. Antara langkah mustahak yang anda perlu anda ambil adalah memberi nasihat dan tidak merokok di hadapan mereka. Ini tidak, sesetengah ibubapa akan merokok di hadapan anak-anak mereka yang masih kecil ataupun sudah meningkat remaja. Akibat terlalu kerap menghidu bau asap rokok mereka akan terdorong untuk menghisap rokok. Saya bukannya hendak menyalahkan ibubapa bulat-bulat. Anda semua juga(perokok) bersalah dalam hal ini.

Tidakkah anda terfikir keburukan dari merokok?
Kenapakah anda membazir duit untuk membeli rokok?
Tidak ada cara lainkah untuk menghilangkan tension?
Susah sangatkah hendak berhenti merokok?
Kenapa???????

Baca seterusnya di baruya232

No comments:

Post a Comment