Sebuah Catatan Pengembaraan Hidup. Mencari Redha Dalam Realiti Kehidupan. Mengutip Pengalaman Di Sepanjang Liku Perjalanan. Buat Bekalan Mengadap Tuhan.


Kenapa vs Apa

Ramai orang sudah bercakap mengenai tips2 perniagaan internet, teknik menjana wang dan macam2 lagi di WC.. yang turut menarik perhatian saya sebagai seorang yang baru nak serius menjadi IM! Terima kasih kepada semua yang berkongsi! Semoga Tuhan membalas segala kebaikan anda semua, amin.

Justeru, izinkan saya membicarakan sedikit persoalan yang sering timbul di fikiran kita sebagai manusia biasa, apabila kita berusaha melakukan sesuatu dan hasilnya tidak memuaskan, menyedihkan dan merugikan!

Dalam perniagaan tentu ada untung rugi, turun naiknya. Internet ke, tak internet ke, risikonya sama sahaja. Bukan saja dalam perniagaan, malah dalam keluarga, persahabatan, pelajaran dan macam2 hal lagi dalam kehidupan.

Buku (bukan ebook - versi ebook belum launch lagi!) saya yang bertajuk Pilih Jangan Tak Pilih, ada memaparkan kisah2 benar tentang pilihan yang dibuat oleh manusia untuk menentukan halatuju kehidupan mereka. Manusia-manusia ini yang saya temui sendiri sepanjang kerjaya saya sebagai seorang ‘trainer’ dan fasilitator di seluruh negara.

Jadi, di sebalik pilihan.. persoalan ‘kenapa’ sering menghantui kita apabila sesuatu yang kita inginkan - kita tak dapat; ataupun apabila sesuatu perkara buruk terjadi dan menyebabkan kita rasa sedih, murung, kesal dan gagal.

Anda biasa dengar persoalan2 ini terngiang2 di dalam fikiran anda sendiri?

“Kenapa aku yang kena menghadapi semua ni?”
“Kenapa semua ni terjadi pada aku?”
“Kenapa bisnes aku jadi macam ni?”
“Kenapa Tuhan duga aku macam ni sekali?”
“Kenapa anak2 aku jadi macam ni?”
“Kenapa suami aku lari dengan perempuan tu?”
“Kenapa cikgu suka marah aku?”
“Kenapa mak abah tak pernah faham aku?”

KENAPA? KENAPA? KENAPA? AAAARRRGGGHHHH!!!

Baca seterusnya di wangcyber

No comments:

Post a Comment